کد مطلب:276434 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

کشف علوم برای مؤمنین
این كشف و پرده برداری بی سابقه از علوم معارف جز در زمان ظهور نخواهد بود، در بصائر به سند خود از سعد بن طریف از اصبغ بن نباته آورده كه گفت: امیر المؤمنین علیه السلام چنان بود كه هرگاه مردی در پیشگاه حضرتش قرار می گرفت به او می فرمود: فلانی، آماده سفر آخرت باش و برای خودت هرچه می خواهی مهیا كن كه در فلان روز، فلان ساعت بیماری تو فرا می رسد و سبب بیماری تو چنین و چنان است، و در فلان ماه، فلان روز، فلان ساعت خواهی مُرد، سعد می گوید: این سخن را برای امام باقرعلیه السلام تعریف كردم فرمود: همین طور است. عرض كردم: فدایت شوم پس چرا شما برای ما این خبرها را نمی فرمایید تا ما آماده سفر آخرت شویم؟ فرمود: این درب را علیّ بن الحسین علیهما السلام بست تا زمانی كه قائم ماعلیه السلام بپاخیزد. [1] .

و در بحار از حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام آمده كه فرمود: علم بیست و هفت حرف است، تمام آنچه پیغمبران آورده اند دو حرف است كه مردم تا به امروز جز دو حرف ندانسته اند و چون قائم ما بپاخیزد بیست و پنج حرف دیگر را برآورد؛ و به ضمیمه آن دو حرف دیگر در میان افراد بشر آشكار و پراكنده سازد. [2] .

در همان كتاب از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام در وصف امام قائم علیه السلام و روش آن حضرت در زمان ظهور ضمن حدیثی طولانی آمده:... سپس به كوفه باز می گردد و آن سیصد و سیزده نفر را به تمام آفاق و كشورها می فرستد، دست خود را میان شانه ها و بر سینه هایشان می كشد، پس در هیچ قضاوتی در نمی مانند، و هیچ زمینی نمی ماند مگر این كه در



[ صفحه 331]



آن صدا به شهادت: لا إله إلاّ اللَّه محمّد رسول اللَّه بلند شود و همان است فرموده خداوند: «وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمواتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَیْهِ یُرْجَعُونَ»؛ [3] و هركه در آسمان ها و زمین است خواه و ناخواه مطیع و تسلیم او (خدا) است و به سوی او بازگردانده شوند. و صاحب این امر آن طور نیست كه جزیه را بپذیرد مانند پیغمبرصلی الله علیه وآله كه جزیه را پذیرفت و همین است منظور از فرموده خداوند: «وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَیَكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ للَّهِِ»؛ [4] و با آنان نبرد كنید تا فتنه ای نباشد و تمام دین برای خدا گردد. [5] .

و در حدیث دیگری از آن حضرت آمده كه فرمود: و در زمان او حكمت به شما داده می شود تا آن جا كه زن در خانه اش به كتاب خدا و سنّت رسول خداصلی الله علیه وآله حكم می كند. [6] .

و در خبر دیگری از آن حضرت آمده كه فرمود: هرگاه قائم علیه السلام بپاخیزد در تمام اقالیم زمین، هر اقلیم مردی را قرار می دهد و به او فرماید: دستور كار تو، كف دستت می باشد، پس هرگاه چیزی بر تو وارد شود كه آن را ندانی و قضاوت در آن را نشناسی به كف دستت بنگر و به آنچه در آن هست عمل كن.... [7] .

و در كتاب خرایج از آن جناب از حضرت سید الشهداءعلیه السلام آمده كه فرمود: سپس خداوند به شیعیان ما كرامتی می بخشد كه چیزی بر آنها پوشیده نمی ماند تا جایی كه یك مرد از آن ها می خواهد بداند خاندانش چه می دانند، آنان را از آنچه می دانند خبر می دهد. [8] .

و در بحار ضمن حدیثی طولانی از امیر المؤمنین علیه السلام آمده كه فرمود:... و علم در دل های مؤمنین واقع می شود، پس هیچ مؤمنی به علمی كه نزد برادرش هست احتیاج نخواهد داشت، و تأویل این آیه: «یُغْنِی اللَّهُ كُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ»؛ [9] خداوند هر یك را به رحمت واسعه خویش بی نیاز فرماید. آن روز است، و زمین گنجینه های خود را برای آنان بیرون می آورد، و قائم علیه السلام



[ صفحه 332]



می فرماید: «كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الأَیَّامِ الخالِیَةِ»؛ [10] بخورید و بیاشامید كه گوارایتان باد، پاداش آنچه در روزگاران گذشته پیش فرستاده اید. [11] .


[1] بصائر الدرجات: 262:6.

[2] بحار الانوار: 336:52.

[3] سوره آل عمران، آيه 83.

[4] سوره انفال، آيه 39.

[5] بحار الانوار: 345:52.

[6] بحار الانوار: 352:52.

[7] بحار الانوار: 365:52.

[8] خرايج: 138.

[9] سوره نساء، آيه 130.

[10] سوره حاقّه، آيه 24.

[11] بحار الانوار: 86:53.